Vivix Halang Kerosakan Sel Akibat Radikal Bebas

13:55 0 Comments A+ a-

RADIKAL BEBAS... RADIKAL BEBAS... RADIKAL BEBAS...

Tak kan pernah habis cerita radikal bebas ni kan?

Radikal bebas adalah molekul dengan elektron tidak berpasangan (kes lonely la ni). Dalam pencarian mereka untuk mencari elektron lain, mereka sangat reaktif dan menyebabkan kerosakan pada molekul sekitarnya.



Radikal bebas yang ada di tubuh manusia berasal dari 2 sumber yakni endogen (dari dalam tubuh) dan eksogen (dari luar tubuh). Eksogen yang berasal dari luar tubuh seperti pencemaran udara, radiasi UV, sinar-X, pestisida dan asap rokok. Radikal bebas endogen adalah radikal bebas yang berasal dari dalam tubuh sendiri seperti autoksidasi, oksidasi enzimatik dan respiratory burst.

Apabila terjadinya infeksi, radikal diperlukan untuk membunuh mikroorganisme penyebab infeksi. Namun, paparan radikal bebas yang berlebihan dan secara berterusan boleh menyebabkan kerosakan sel, mengurangi kemampuan sel untuk beradaptasi terhadap lingkungannya, dan akhirnya menyebabkan kematian sel. Radikal bebas yang bersifat reaktif dapat menyebabkan kerosakan sel, kematian sel, mengurangi kemampuan adaptasi sel sehingga timbul gangguan atau penyakit.



Lambakan radikal bebas dalam tubuh kita menjadikan sel-sel kita "berkarat" kerana tindakan oxidative stress.

OXIDATIVE STRESS


Oxidative stress ialah sebuah kerosakan sel yang disebabkan oleh tindak balas kimia antara radikal bebas dan juga molekul di dalam tubuh. Kerosakan sel yang disebabkan oleh stress ini boleh menjadi salah satu penyebab kepada beberapa penyakit kronik seperti halnya kanser.

Stress ini biasanya terjadi bila di dalam tubuh kita ada RADIKAL BEBAS YANG LEBIH BANYAK BERBANDING ANTIOKSIDANNYA. Hal ini boleh mengakibatkan banyaknya radikal bebas yang terikat dengan seluruh sel tubuh secara kimia. Radikal bebas yang tak stabil ini boleh bertindak balas dengan hampir kesemua jenis molekul, dan boleh merosakkan protein tubuh kita. Radikal bebas ini juga dipercayai mempunyai peranan penting pada kerosakan DNA sel yang menyebabkan mutasi sel sehingga seluruh sel tumbuh tidak terkawal yang akhirnya boleh menjadi penyakit kanser.



BAGAIMANA MENCEGAH OXIDATIVE STRESS ?


Tadi Tinie ada bagitau, oxidative stress ni terjadi sebab radikal bebas lagi banyak dari antioksidannya kan? Jadi, untuk mengelakkan atau menangani masalah ini, tubuh kita perlukan lebih antioksidan.

Biasanya, tubuh kita akan menggunakan zat-zat makanan (antioksidan) untuk mengawal stress di seluruh sel tubuh kita. Antioksidan ini dipercayai mempunyai peranan yang sangat penting untuk meningkatkan imuniti atau sistem kekebalan tubuh dan juga untuk pencegahan kanser, kencing manis, jantung, serta degenerasi makular. Antioksidan ini juga berperanan untuk melambatkan beberapa tanda penuaan awal.

Antioksidan berperanan membersihkan tubuh kita daripada radikal bebas dengan memberikan salah satu electron atom yang dimilikinya. Ketika molekul radikal bebas menarik electron dari molekul antioksida ini, maka radikal bebas itu boleh jadi lebih stabil. Apabila ini berlaku, maka radikal bebas tidak akan berbahaya lagi untuk tubuh kita.

BAGAIMANA MENINGKATKAN KADAR ANTIOKSIDAN DI DALAM TUBUH ?


Semua pakar kesihatan yakin bahawa oxidative stress ini boleh dikendalikan dengan sangat baik dengan cara menjaga pengambilan makanan yang kaya akan antioksidan. Antioksidan pada umumnya berbentuk vitamin C, A, E, selenium, seng, serta POLIFENOL tumbuhan. Antioksidan ini banyak terdapat di dalam sayur-sayuran, teh, dan juga buah-buahan.


VIVIX SHAKLEE


Vivix merupakan minuman campuran botani yang unik kerana menggabungkan 4 ramuan utama yang kaya dengan polifenol. Vivix berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik yang menolong melambatkan penuaan pada tahap selular melalui 4 mekanisme iaitu:

  1. Melindungi dan membaiki selular DNA
  2. Memberi impak positif kepada pengawalan genetik
  3. Menggalakkan biogenesis (pembentuka baru) mitochondria (penjana tenaga) untuk meningkatkan tahan tenaga di dalam sel
  4. Melambatkan pembentukan protein AGE (Advanced Glycation End Products) yang akan mengganggu keutuhan sel

Seperti yang tubuh kita perlukan untuk meningkatkan antioksidan dalam mengawal oxidative stress, Vivix Shaklee sangat kaya dengan antioksidan hasil gabungan resveratrol dan polifenol.

Jadi, jom amalkan minuman Vivix setiap hari untuk menjaga kesihatan tubuh daripada serangan radikal bebas di sekeliling dan dari dalam tubuh anda.


1 sudu vivix setiap hati mampu mengubah hidup anda!

Pengedar Vivix Shaklee
Tinie Muhammad
013-7796796