CARA MENGATASI KULIT KUSAM TIDAK BERMAYA AGAR WAJAH SENTIASA BERSERI

00:00 1 Comments A+ a-


Kulit wajah yang sihat dan cantik ialah kulit yang berseri walaupun tidak memakai sebarang alat solek. Bak kata orang, 'natural beauty'. Kulit yang putih semata-mata juga tidak semestinya cantik jika kelihatan kering dan kusam. Umpama tiada seri.

Jadi, bagaimana nak menaikkan seri wajah dan mengatasi kulit kusam ini? 


Atasi Kulit Kusam #1: Perbanyak mengkonsumsi air putih


Seperti yang sudah kita ketahui, bahawa air putih sangat bermanfaat dalam menjaga kesihatan organ tubuh kita termasuk dalam merawat kesihatan kulit. Air dapat mencegah dehidrasi dan menjaga kebersihan tubuh. Orang yang banyak mengkonsumsi air putih biasanya akan dan memiliki kulit wajah yang terlihat segar dan sihat. Maka dari itu, usahakan untuk mengkonsumsi air minimal 8 gelas / hari.

Atasi Kulit Kusam #2: Bersihkan tubuh secara teratur


Usahakan mandi secara teratur misalnya 3 kali dalam satu hari. Lebih bagus lagi jika lebih sering. Jika anda adalah seorang muslim, maka anda sudah tidak akan risau dengan masalah ini, kerana dalam Islam kita diwajibkan untuk melaksanakan ibadah solat. Dalam 1 hari kita diwajibkan melaksanakan solat sebanyak 5 waktu. Nah, sebelum kita melaksanakan solat, kita diwajibkan untuk wudhu, yaitu membersihkan diri sebelum solat. Jadi jika dalam 1 hari kita melaksanakan solat 5 waktu, maka itu sama ertinya dengan kita sudah membersihkan tubuh kita sebanyak 5 kali dalam sehari.

Atasi Kulit Kusam #3: Gunakan Krim Pelembap Kulit


Pakailah lotion pelembab untuk membantu melembabkan kulit. Tapi ingat berhati-hatilah dalam memilih produk lotion pelembab. Lebih bagus jika anda meminta saranan dari doktor terlebih dahulu, kerana keadaan / jenis kulit setiap orang itu berbeza.

Atasi Kulit Kusam #4: Hindari tidur lewat malam


Tidur lewat adalah salah satu penyebab kulit kelihatan kering dan kusam, maka hindarilah tidur terlalu malam jika tidak ada hal yang terlalu penting. Normalnya waktu tidur kita adalah 7-8 jam.

Atasi Kulit Kusam #5: Hindari Hal-hal yang dapat Membuat Anda Stress


Stress juga merupakan salah satu penyebab mengapa kulit anda terlihat kusam dan kering. Maka dari itu hindari hal-hal yang dapat membuat anda menjadi stress. Misalnya dengan melakukan hal-hal yang menyenangkan. Jangan terlalu sibuk bekerja, luangkan juga waktu untuk refreshing.

Atasi Kulit Kusam #6: Rutin Bersenam


Luangkan waktu untuk bersenam misalnya setiap hari, atau setiap 1 minggu 1 kali, kerana dengan bersenam tubuh akan menjadi sihat. Tidak harus melakukan senaman yang berat tapi cukup hanya dengan melakukan gerakan pemanasan setiap kali bangun tidur, minima hingga keluar keringat. Atau melakukan jogging atau lari anak setiap 1 minggu 1 kali.

Atasi Kulit Kusam #7: Jalani Pola Pemakanan Sihat


Jangan terlalu banyak mengambil makanan yang kurang berkhasiat, terlalu banyak mengandungi lemak dan kolestrol. 

Atasi Kulit Kusam #8: Pakailah lotion pelembab setiap malam sebelum anda tidur


Mengapa harus setiap sebelum tidur? Kerana waktu ini adalah waktu rehat kulit dan kulit memulihkan semula selnya. Ini terbukti apabila kerap memakai pelembap setiap malam, kulit akan lebih lembut dan halus.

Atasi Kulit Kusam #9: Putih Telur


Pakailah masker putih telur setiap sebelum anda tidur. Caranya mudah. Sapukan putih telur ke semua permukaan kulit wajah. Kemudian cuci kembali wajah setelah bangun keesokan harinya. Lakukan langkah ini secara teratur dan terus menerus, In Syaa Allah kulit wajah akan kelihatan lebih segar dan terasa halus.

Atasi Kulit Kusam #10: Pengambilan Supplemen

Pengambilan supplemen juga dapat mengembalikan keserian kepada kulit kusam. Pengambilan supplemen yang betul dapat membantu memulihkan sel kulit yang rosak, melancarkan aliran darah di bahagian wajah dan mengembalikan kelembapan kulit

Kekurangan vitamin dalam tubuh, boleh menyebabkan seseorang nampak lebih tua dari usia. Lebih teruk lagi, muka yang sering terdedah dengan sinaran matahari dan bendasing yang merbahaya. Seterusnya kulit anda mudah rosak.

Berikut adalah saranan supplemen khas untuk mengatasi kulit kusam tidak bermaya.

B-Complex



B-Complex Shaklee lengkap 8 jenis vitamin B. B-Complex menjaga kesihatan kulit dari dalam, membantu mengurangkan garis halus pada kulit dan bersifat memberikan ketenangan sewaktu menghadapi tekanan. Orang yang selalu stress lebih cepat nampak tua, so nak cantik tak boleh stress tau. Bila rasa tenang, garis-garis halus dan kedutan sukar terbentuk di wajah. Vitamin B-Complex juga penting untuk melanin yang memberikan warna pada kulit. Jika lebih kerap berada di bawah cahaya matahari, lebih banyak B-Complex yang diperlukan. 

Sustained Release Vita-C



Vitamin C bertindak merangsang pembetukan kolagen semulajadi untuk kulit kekal awet muda supaya kulit kekal kenyal dan anjal. Membantu mencerahkan kulit, melambatkan penuaan serta menyekat pembentukan pigmen jeragat. Ia akan membuatkan kulit kesihatan bersinar dan gebu.

Vitamin E



Vitamin E pula merupakan anti-oksida dan anti-penuaan (melambatkan penuaan), membantu mengurangkan kedutan dan garis halus pada kulit juga mengekalkan keremajaan kulit. Membantu mengurangkan parut jerawat ataupon parut lain dengan cepat. Ia juga mampu memulihkan tekstur kulit dan tona kulit untuk lebih sekata.




Untuk mendapatkan rangkaian produk Shaklee ini, anda boleh hubungi saya di 0137796796

Saya akan konsult tentang cara penggunaan produk khas kepada para pelanggan-pelanggan saya. 

Kawasan COD: UTHM - PARIT RAJA - SRI GADING

Call/Whatsapp/Sms : +6013-7796 796

Emel : suzaitini@gmail.com

Facebook: Suzaitini Muhammad




1 comments:

Write comments
6 December 2017 at 20:56 delete

perkongsian yang menarik untuk. Produk Shaklee memang bagus untuk kesihatan termasuklah merawat masalah kulit kusam.

Bacaan yang sangat bermanfaat untuk semua.

Reply
avatar