Cara Mengatasi Asma / Lelah Semasa Hamil Agar Tidak Membahayakan Bayi Dalam Kandungan

15:08 0 Comments A+ a-

Asma yang tidak terkawal boleh membawa mudharat dan bahaya kepada nyawa kepada pesakitnya. Apatah lagi kepada ibu hamil. Asma yang tidak terkawal boleh memberi kesan dan membahayakan bayi dalam kandungan.

Namun asma bukanlah satu penyakit yang boleh disembuhkan sepenuhnya. Asma hanya boleh dikawal agar symptom nya tidak melarat menjadi lebih teruk. Jadi, apakah cara mengatasi asma / lelah semasa hamil agar tidak membahayakan bayi dalam kandungan?


Asma yang tidak terkawal semasa hamil boleh menyebabkan penurunan kandungan oksigen dalam darah ibu. Oleh sebab bayi mendapat oksigen daripada bekalan darah ibu, bayi turut mengalami penurunan kadar oksigen dalam darah.

Hal ini menjejaskan kesihatan si bayi dan boleh memberi kesan kepada pertumbuhan bayi. Bayi juga berisiko dilahirkan cacat, atau lebih teruk kematian kepada bayi dalam kandungan. Dalam sesetengah kes, ibu yang mengalami asma meningkatkan kadar risiko untuk kelahiran pramatang dan bayi yang kecil.


Hasil kajian kepada ibu hamil yang berisiko asma menunjukkan :

35% daripada mereka asma bertambah teruk

28 % daripada mereka asma bertambah baik

33% daripada mereka keadaan asma tak berubah.


Terdapat beberapa kesan asma pada kehamilan terutamanya jika asma telah teruk seperti:
  • Mengakibatkan gangguan oksigen pada bayi yang dikandung 
  • Faraj ibu mengalami pendarahan
  • Morning sickness 
  • Bayi lahir pramatang
  • Mempengaruhi berat bayi semasa lahir
  • Meningkatkan tekanan darah dan protein dalam air kencing selepas 20 minggu kehamilan
Jadi, bagaimana nak atasi masalah ni ye? Ibu hamil ni sensirif sikit. Tak boleh makan sembarang ubat. Takut efek pada si bayi pula. 

Selain ubat-ubatan, apa yang boleh kita buat adalah dengan mencukupkan segala nutrisi yang badan kita perlukan. Bila badan kita cukup nutrisi, badan kita berupaya untuk menangkis segala serangan yang menjadi faktor serangan asma.

Apa punca yang boleh menyebabkan serangan asma? Baca  di sini.

Jadi pada anda yang mempunyai latar belakang asma atau berisiko mendapat serangan asma, Tinie sangat syorkan anda mendapatkan keperluan nutrisi yang cukup daripada Set Asma Shaklee ni. 


Selain daripada nutrisi untuk menyediakan tubuh badan yang lebih kuat, anda juga boleh mengamalkan Set Pembersihan Shaklee yang bebas kimia untuk membersihkan seluruh rumah. Pencuci yang mengandungi kimia telah dikesan dapat menjadi salah satu faktor kepada penyebab serangan asma. Jadi pilih jalan selamat untuk anda dan bayi anda.


Kepada anda yang telah lama menanggung serangan asma, Tinie sangat mencadangkan pengambilan Set Asma daripada Shaklee ini. Set ini telah terbukti dalam membantu ramai pesakit asma keluar daripada derita asma dan pergantungan kepada inhaler.


Hubungi Tinie sekarang untuk mendapatkan vitamin anda sebelum masalah asma semakin melarat.


SUZAITINI MUHAMMAD
NO. TEL : 0137796796
FB : Suzaitini Muhammad


Vitamin Shaklee terbukti selamat & berkesan diamalkan untuk tahap kesihatan yang optimum.