PENYAKIT ASMA ATAU LELAH : PERKARA SERIUS YANG DIAMBIL MUDAH

11:40 0 Comments A+ a-


Jangan ambil mudah jika anda menghidap asma atau lelah!



Tahukah anda:

Sembilan daripada 10 penghidap asma percaya penyakit mereka dapat dikawal di sebalik gejala yang berterusan dan serangan asma 
- Realise Asia

93% daripada 151 responden Malaysia tidak menganggap penyakit asma mereka itu serius 
- kajian ditaja oleh Mundipharma Pharmaceuticals 

79% pula percaya mereka boleh mengawal penyakit mereka tanpa bantuan doktor dan separuh daripada responden memberitahu mereka tidak seronok menggunakan alat sedutan atau "inhaler."

41% tidak merasa penting untuk mengambil ubat secara kerap memandangkan mereka tidak mengalami gejala atau serangan asma.


Di sebalik tanggapan positif responden, 92% daripada mereka masih mengalami pelbagai gejala yang membimbangkan termasuk sesak nafas, batuk dan sakit dada.

Seramai 62% mengalami masalah susah tidur akibat gejala asma yang berlaku pada waktu malam yang memerlukan rawatan dan 40% memerlukan rawatan kecemasan di hospital.

Apabila keadaan ini berlaku, dua pertiga daripada responden terpaksa tidak hadir ke sekolah atau ke pejabat sekurang-kurangnya sehari sementara seperlima responden memerlukan rehat seminggu.

Hasil tinjauan ini menunjukkan sekiranya penyakit asma tidak diurus dengan baik, ia boleh menjejaskan kualiti kehidupan seseorang serta kegiatan hariannya.


Sikap ambil mudah


Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif, Pengarah Institut Perubatan Pernafasan juga Pakar Perunding Kanan Dada, percaya keadaan yang membimbangkan ini mungkin boleh dikaitkan dengan sikap ambil mudah rakyat Malaysia.

"Walaupun sedang sakit bila kita tanya, 'pak cik apa khabar' mereka akan jawab, 'baik'," kata Abdul Razak sambil menambah pesakit-pesakitnya sering memandang ringan keseriusan penyakit asma mereka.

Bercakap kepada para pemberita di Majlis Taklimat Media Tinjauan Realise Asia di Kuala Lumpur baru-baru ini, beliau berkata pesakit yang percaya asma mereka dapat dikawal berkemungkinan besar tidak mengambil ubat yang mungkin dapat mencegah serangan teruk asma.

Mereka juga, katanya, mungkin tidak akan mengendahkan gejala serangan asma.

"Pesakit asma perlu belajar mengurus keadaan diri mereka dengan lebih lagi agar dapat menyumbang kepada mutu kehidupan mereka.

"Penting juga untuk pesakit berbincang dengan doktor mengenai langkah mengawal asma," katanya.


Jangan pandang remeh masalah asma. Ambil langkah atasi sebelum terlambat!


Berbagai-bagai cara dapat kita ambil untuk mengatasi masalah asma. Antaranya seperti mengelakkan makanan-makanan yang boleh menyumbang kepada asma, menjauhi habuk, dan mengamalkan persekitaran yang bersih serta nyaman.

Selain itu, pengambilan supplimen juga penting bagi mencegah daripada serangan asma. Antara supplimen yang saya cadangkan adalah set asma daripada Shaklee.














Untuk pesanan dan konsultasi lanjut, saya sedia membantu.

Whatsapp 0137796796 (Tini)