Vitamin C yang banyak khasiat!!!

13:44 0 Comments A+ a-

Vitamin C adalah vitamin. Sesetengah haiwan boleh membuat vitamin C mereka sendiri, tetapi manusia perlu mendapatkan vitamin ini daripada makanan dan sumber-sumber lain . Sumber yang baik vitamin C adalah buah-buahan segar dan sayur-sayuran, terutamanya buah-buahan sitrus. Vitamin C juga boleh dibuat di dalam makmal .

Dari segi sejarah , vitamin C telah digunakan untuk mencegah dan merawat penyakit skurvi. Skurvi kini agak jarang berlaku, tetapi ia pernah biasa di kalangan kelasi, lanun, dan lain-lain yang menghabiskan jangka masa yang lama di atas kapal . Apabila pelayaran berlangsung lebih lama daripada bekalan buah-buahan dan sayur-sayuran, pelayar mula mengalami kekurangan vitamin C , yang membawa kepada skurvi.

Hari ini , vitamin C adalah yang paling sering digunakan untuk mencegah dan merawat selesema biasa. Sesetengah orang menggunakannya untuk jangkitan lain termasuk penyakit gusi, jerawat dan jangkitan kulit lain , bronkitis , virus immunodeficiency manusia ( HIV) penyakit , ulser perut yang disebabkan oleh bakteria yang dipanggil Helicobacter pylori , batuk kering , disentri ( jangkitan usus yang lebih rendah ) , dan kulit jangkitan yang menghasilkan bisul ( furunculosis ). Ia juga digunakan untuk jangkitan pundi kencing dan prostat.

Sesetengah orang menggunakan vitamin C untuk kemurungan , berfikir masalah , demensia, penyakit Alzheimer, tekanan fizikal dan mental , keletihan, dan perhatian gangguan hiperaktif defisit (ADHD ).

Kegunaan lain termasuk meningkatkan penyerapan zat besi daripada makanan dan membetulkan ketidakseimbangan protein pada bayi baru lahir tertentu ( tyrosinemia ).

Terdapat beberapa pemikiran bahawa vitamin C boleh membantu jantung dan saluran darah. Ia digunakan untuk pengerasan arteri , menghalang pembekuan dalam urat dan arteri , serangan jantung , strok, tekanan darah tinggi, dan kolesterol tinggi.

Vitamin C juga digunakan untuk glaukoma , mencegah katarak, mencegah penyakit pundi hempedu, kaviti gigi (karies ) , sembelit , penyakit Lyme, meningkatkan sistem imun, strok haba, demam alergi , asma , bronkitis , cystic fibrosis, kemandulan , kencing manis , keletihan kronik sindrom (CFS) , autisme , gangguan kolagen , artritis dan radang kandung lendir , sakit belakang dan cakera bengkak, kanser, dan osteoporosis.

Kegunaan tambahan termasuk meningkatkan ketahanan fizikal dan memperlahankan penuaan, dan juga counteracting kesan-kesan sampingan ubat-ubatan kortison dan yang berkaitan , dan membantu pengeluaran dadah di ketagihan.

Kadang-kadang, orang meletakkan vitamin C pada kulit mereka bagi melindunginya daripada matahari , pencemaran , dan bahaya alam sekitar yang lain . Vitamin C juga digunakan untuk kulit untuk membantu dengan kerosakan daripada terapi radiasi.

Bagaimana ia berfungsi?
Vitamin C diperlukan untuk pembangunan yang sepatutnya dan fungsi bahagian-bahagian badan. Ia juga memainkan peranan yang penting dalam mengekalkan fungsi imun yang betul.