Kepentingan Vitamin E

14:19 0 Comments A+ a-

Vitamin E adalah vitamin yang larut dalam lemak. Ia didapati dalam banyak makanan termasuk minyak sayur-sayuran , bijirin , daging, ayam , telur, buah-buahan, sayur-sayuran, dan minyak germa gandum. Ia juga boleh didapati sebagai makanan tambahan.

Vitamin E digunakan untuk merawat kekurangan vitamin E , yang jarang berlaku , tetapi boleh berlaku pada orang dengan gangguan genetik tertentu dan dalam berat bayi pra-matang yang sangat rendah.

Sesetengah orang menggunakan vitamin E untuk merawat dan mencegah penyakit-penyakit jantung dan saluran darah termasuk pengerasan arteri , serangan jantung , sakit dada, sakit kaki kerana arteri tersumbat, dan tekanan darah tinggi.

Vitamin E juga digunakan untuk merawat diabetes dan komplikasinya. Ia digunakan untuk mencegah kanser, terutamanya paru-paru dan kanser mulut di kalangan perokok ; kanser kolorektal dan polip dan gastrik , prostat, dan kanser pankreas.

Sesetengah orang menggunakan vitamin E untuk penyakit otak dan sistem saraf termasuk penyakit Alzheimer dan dementias lain, penyakit Parkinson, kekejangan malam , sindrom kaki resah , dan untuk epilepsi, bersama-sama dengan ubat-ubatan lain . Vitamin E juga digunakan untuk chorea Huntington , dan gangguan lain yang melibatkan saraf dan otot .

Wanita menggunakan vitamin E untuk mencegah komplikasi dalam kehamilan lewat akibat tekanan darah tinggi (pra- eklampsia ) , sindrom prahaid ( PMS) , tempoh menyakitkan , sindrom menopaus , hot flashes yang berkaitan dengan kanser payudara, dan sista payudara.

Kadang-kadang vitamin E digunakan untuk mengurangkan kesan-kesan bahaya rawatan perubatan seperti dialisis dan radiasi. Ia juga digunakan untuk mengurangkan kesan-kesan sampingan yang tidak diingini ubat-ubatan seperti keguguran rambut pada orang mengambil doxorubicin dan kerosakan paru-paru pada mereka yang mengambil amiodarone.

Vitamin E kadang-kadang digunakan untuk meningkatkan ketahanan fizikal , meningkatkan tenaga, mengurangkan kerosakan otot selepas senaman, dan meningkatkan kekuatan otot.

Vitamin E juga digunakan untuk katarak , asma , jangkitan pernafasan , gangguan kulit, penuaan kulit , selaran matahari , cystic fibrosis, kemandulan , mati pucuk , sindrom keletihan kronik ( CFS) , ulser peptik, untuk penyakit keturunan tertentu dan untuk mengelakkan alahan.

Sesetengah orang memohon vitamin E untuk kulit mereka untuk memastikan ia daripada penuaan dan untuk melindungi daripada kesan kulit bahan kimia yang digunakan untuk terapi kanser ( kemoterapi ).

Persatuan Jantung Amerika menyarankan mendapatkan antioksidan, termasuk vitamin E, dengan memakan diet yang tinggi seimbang dalam buah-buahan , sayur-sayuran , dan bijirin penuh dan bukan daripada makanan tambahan sehingga lebih yang diketahui tentang risiko dan faedah mengambil makanan tambahan.

Bagaimana ia berfungsi?
Vitamin E adalah vitamin penting yang diperlukan untuk fungsi yang betul banyak organ-organ dalam badan. Ia juga merupakan antioksidan. Ini bermakna ia membantu melambatkan proses yang merosakkan sel-sel .