Cara Atasi Masalah Keputihan Kronik Dengan Betul & Berkesan

00:06 0 Comments A+ a-

Keputihan dan wanita adalah sesuatu yang tak dapat dipisahkan. Sikit atau banyak, pasti ada. Cuma yang perlu kita sentiasa waspada adalah normal atau tidak keputihan yang keluar. Jika keputihan yang keluar tidak normal, ia mungkin menandakan terdapat jangkitan bakteria yang mungkin boleh membahayakan dan mendatangkan rasa ketidakselesaan di bahagian vagina. Entry kali ini Tinie akan berkongsi cara atasi masalah keputihan kronik dengan betul dan berkesan.

Tapi sebelum tu, Tinie telah sediakan 1 video khas untuk anda menerangkan secara ringkas cara atasi masalah keputihan kronik dengan betul dan berkesan. Tengok tau. Tinie sediakan video ini khas untuk bantu anda atasi masalah keputihan. Rugi tak tengok.




Untuk membuat pesanan, sila klik butang di bawah.

Apa itu Keputihan?


Keputihan adalah lelehan lendir berwarna putih, krim atau kelabu yang keluar dari faraj wanita. Statistik menunjukkan hampir 75% wanita yang sudah berkahwin berhadapan dengan masalah keputihan berikutan oleh aktiviti seksual. Ramai wanita tidak mempunyai kesedaran terhadap risiko dan bahaya penyakit keputihan malah menganggap ia sebagai suatu petanda lazim sebelum kitar haid. Setiap wanita perlu mempunyai pengetahuan asas yang mampu membezakan pengeluaran lelehan lendir faraj secara semula jadi dengan penyakit keputihan yang kronik yang memerlukan rawatan perubatan


Jenis-jenis keputihan


Keputihan Normal (Fisiologis)

Keputihan normal biasanya berwarna jernih atau kelabu. Sekiranya Keputihan tidak berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna masih normal dan tiada jangkitan berlaku.

Keputihan Tidak Normal (Patologik)

Sekiranya keputihan berubah warna, berbau hanyir atau terdapat keradangan serta kegatalan pada faraj ia bermakna telah berlaku jangkitan dan keputihan tidak normal.

Namun begitu keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan  mental, jangkitan, ubat-ubatan atau penyakit dalaman.

Selain itu, keputihan juga akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid. Wanita yang dalam keadaan terangsang seksual juga boleh menambahkan lagi keputihan.


Sifat
Keputihan Fisiologis
Keputihan Patologis
BentukLendir yang cair dan tidak melekatLendir yang kental dan melekat
WarnaBerwarna putih atau krimBerwarna kuning atau kelabu atau hijau
BauTiada bauBerbau busuk
Jumlah yang dikeluarkanSedikitBanyak
KekerapanSemasa subur dan sebelum haidApabila berlaku jangkitan pada bahagian faraj
Petanda lainTidak gatalGatal dan faraj kelihatan kemerahan dan mengalami radang
RawatanTidak perluPerlu rawatan yang segera


Punca-Punca Keputihan

  • Pemakanan tidak seimbang 
  • Faktor fisiologi atau pada waktu subur 
  • Faktor wanita sedang hamil, alami anemia, kekurangan zat 
  • Penggunaan alat pencegah kehamilan 
  • Infeksi mikroorganisme tertenti seperti kulat, baktetia, virus dan parasit 
  • Pakaian dalam yang tidak sesuai 
  • Penggunaan pantyliner dan pencuci wanita 

Keputihan yang tidak normal jika tidak dirawat boleh menyebabkan berlakunya keputihan kronik. Keputihan kronik jika dibiarkan boleh menyebabkan kemandulan. Ini kerana ia boleh merebak ke dalam saluran telur .

Set Keputihan Shaklee



Bagaimana nak dapatkan Set Keputihan Shaklee?

Hubungi Tinie sekarang untuk mendapatkan Set Keputihan Shaklee atau produk Shaklee anda. Kita nak sihat kan? Bertindak sekarang. Tinie akan berikan konsultasi terbaik dan cara makan berkesan sebagai hadiah kepada setiap pelanggan Tinie.

Hubungi Tinie di 0137796796 atau anda boleh rujuk maklumat seperti di bawah.


DAPATKAN SUPPLEMENT SHAKLEE DARI SAYA 😊

Shaklee Independent Distributor Suzaitini Muhammad ( 1071549)


Call/Sms : +6013-7796 796


Email : suzaitini@gmail.com

Order Shaklee Online dan pos ke seluruh Malaysia

Anda juga boleh membuat pesanan sepantas kilat terus dari HQ dengan klik gambar di bawah.